Свердловская область, Россия
Екатеринбург, Свердловская область, Россия
The possibility of application of Classification tree method for segmentation of corporate clients in the industrial market is considered. The main theoretical approaches on statistical analysis methods for B2B market segmentation are analyzed. Classification tree method was chosen for segmentation of the clients in the market of polyvinylchloride profiles for window production and door blocks. The portrait of a target segment of big corporate customers is characterized. The authors gave some recommendations on creation of the marketing strategy for developing the relationship with the target corporate clients.
сегментирование промышленных рынков, статистический метод деревьев классификации, исчерпывающий CHAID, ПВХ профиль, целевой сегмент.
1. Капустина Л.М., Бабенкова А.В. Корпоративный клиент в системе маркетинга предприятия // Маркетинг в России и за рубежом. 2010. № 3. С. 34-45.
2. Крыштановский А.О. «Кластеры на факторах» об одном распространенном заблуждении // Социология 4М, Москва. 2005. №21. С. 172-187.
3. Мхитарян С.В. Методология статистического анализа маркетинговой деятельности предприятий на рынке промышленной электротехники: монография. М.: МЭСИ, 2009.
4. Черныш М.Ф. Опыт применения кластерного анализа // Социология 4М. 2000. №12. С. 129-141.
5. Classification tree methods: AID, CHAID and CART. By: Steven Struhl / Quirk›s Marketing Research Review All rights reserved. February, 1992 // www.quirks.com
6. Classification and Regression Trees // L. Breiman, J. Friedman, Ch. J. Stone, R.A. Olshen Taylor & Francis, 984. - P. 368.
7. Das S. Pattern Recognition using the Fuzzy c-means Technique International // Journal of Energy, Information and Communications. 2013. Vol. 4, Issue 1. P. 1-14.
8. Hepsen A., Vatansever M. Using Hierarchical Clustering Algorithms for Turkish Residential Market // Int. J. of Economics and Finance. 2012Vol. 4, No. 1. P. 138-150.
9. Schaffer C.M., Green P.E. Cluster-based market segmentation: Some further comparisons of alternative approaches // Market Research Society. J. of the Market Research Society; Apr 1998; 40, 2; ABI/INFORM Globalpg. P. 155.